Antara perkara yang paling saya dan ramai ibu baru lepas bersalin risaukan ialah luka jahitan bersalin terbuka semula.

Jahitan bersalin mungkin boleh terbuka semula disebabkan bekas koyakan yang besar pada vagina dan lambat sembuh atau akibat terlalu banyak bergerak (aktif).

Pheww… serius tak dapat nak bayangkan keadaan dan kesakitannya. Walaupun orang kata jangan dirisaukan sangat akan terjadinya hal itu, terkadang ia tetap muncul juga dalam minda kita.

Belum fikir pasal bentan lagi tu, sama juga hebatnya. Waaa… minta dijauhkan.

Pesan Orang Lama

Masakan tidak, orang tua-tua dulu selalu berpesan supaya jangan begerak banyak sangat masa berpantang. Salah satunya ialah untuk menjaga luka bersalin supaya tidak terbuka semula.

Jahitan bersalin terbuka semula boleh terjadi dalam tempoh 2 minggu pertama selepas bersalin jika tidak dijaga dengan baik.

Menurut doktor, hampir semua kes jahitan terbuka adalah disebabkan jangkitan kuman pada luka bersalin tersebut.

Tanda-tanda Jahitan Bersalin Terbuka

Sukar untuk dikatakan bahawa jahitan bersalin boleh terbuka semula secara keseluruhannya. Ia mungkin ditandai dengan gejala-gejala kecil pada permulaannya seperti berikut:

  • Rasa sakit yang teramat sangat pada jahitan di vagina melebihi 2 hari
  • Jahitan nampak seperti sedikit longgar atau terbuka
  • Berlaku pembengkakan, merah, bernanah atau keluar sebarang cecair yang berbau

Bahaya Luka Jahitan Bersalin Terbuka

Antara komplikasi buruk yang boleh berlaku akibat jahitan luka bersalin terbuka semula ialah:

  • Terdedah kepada punca jangkitan yang berpotensi merebak ke dalam tubuh
  • Boleh menyebabkan sakit berterusan, sukar bergerak, sukar untuk membuang air atau sakit apabila melakukan hubungan kelamin di kemudian hari
  • Hubungan dengan bayi terganggu. Ibu akan berasa sukar untuk menyusukan bayi akibat gangguan emosi menanggung kesakitan pada luka tersebut
  • Risiko luka lambat sembuh dan ibu perlu menanggung kesakitan dijahit semula – mungkin tanpa bius untuk jahitan kali kedua
  • Meninggalkan kesan parut atau kecacatan kecil kulit pada vagina kerana otot tidak dapat bercantum semula dengan baik dan tidak kuat

Cara Atasi Luka Jahitan Bersalin Daripada Terbuka Semula

Selain menjaga diri dengan baik dari segi pemakanan dan pergerakan, antara perkara yang perlu diambil berat untuk mengelakkan risiko luka jahitan bersalin terbuka semula ialah; pastikan luka bersalin cepat sembuh. Bagaimana caranya?

Baca Juga :  Jahitan Luka Bersalin Terbuka Sebelum Luka Sempat Bercantum Semula

Jom,  ikuti dulu kisah pengalaman ibu selepas bersalin ini…

Baca Juga >> Atasi Sembelit Ketika Berpantang Dengan Air & Oren Sahaja!?

Luka Jahitan Bersalin Terbuka Sampai Tak Boleh Jalan Mahupun Duduk

Bersalinkan Maryam secara normal dan vacum. 2 hari sakit tak dapat tidur, seminggu di hospital, 2 kali induce. Sehari balik dari hospital, maryam demam panas dan kuning naik tinggi. Jadi kena masuk NICU. 5 hari dia di NICU, Ainul ulang alik 2-3 kali ke DEMC setiap hari untuk hantar susu.

Jahit kat bawah yang ” banyak” belum sembuh.. asyik bergerak ke sana sini sampai 1 tahap ainul nak berjalan pun sakit giler. nak duduk lagi la. sampai dalam kereta menangis dekat husband sebab tak boleh nak duduk pun. nak duduk pun takut. huhuu

Ya ALLAH sakitnya. Nak duduk sakit.. Nak berjalan lagi la sakit.. Sampai nak duduk menanges.. huhuhu

Last pilihan Ainul makan VIVIX. dulu rasa vivix ni MAHAL la. Tapi bila dah SAKIT , MAHAL dah tak nampak dah. Yang PENTING sakit hilang. 3 Hari konsistent makan setiap hari…. ALHAMDULILLAH.. lega sangat. Dah takde pedih, sakit nak duduk, berjalan. Siap boleh pakai seluar

BONUS lagi bila makan vivix semasa berpantang ni:

#1 – SUSU MERIAH: memang dalam pantang susu memang banyak. tapi kali ni ‘ lain sangat ‘ .. sampai demam pulak bengkak susu. Alhamdulillah dapat bayak buat stok ebm untuk anak.

#2 – CUCI DARAH: Darah kotor berketul ketul keluar. cerita dekat akak mengurut. dia cakap bagus darah tu keluar. darah tu kalau tak keluar bahaya. bahaya kalau darah nifas ni tak keluar betul betul. keluar habis. pernah baca darah nifas yang tak bersih boleh jadi kanser.

#3 – BADAN SEGAR & CERGAS: Badan rasa sedap la orang cakap. takde la lemau semacam. badan bertenaga. boleh uruskan anak anak walaupun pantang sendiri. muka pun tak pucat sebab peredaran darah berjalan lancar

Kalau rasa set berpantang banyak bebenor nak kena telan, ambil je vivix ni je rasanya dah cukup. ALL in 1. Memang berbaloi makan vivix masa pantang. Sangat puas hati. Next berpantang pun akan pastikan vivix ada pada hari pertama bersalin nanti. baru la luka cepat sembuhkan

Baca Juga :  Cara Hilangkan Stretch Mark @ Perut Berakar Selepas Bersalin Agar Kulit Licin Sekata

Terima kasih kerana hadir dalam hidup saya. Terima kasih sebab kembalikan senyuman saya

Puan Ainul

luka jahitan bersalin terbuka

Vivix! Cara Terbaik Untuk Bantu Sembuhkan Luka Dalaman

OK, dah tahukan caranya? Kenapa mesti VIVIX?

  • Vivix merupakan gabungan antioksidan, resveratrol dan polifenol yang membantu dalam proses penyembuhan luka
  • Vivix membantu memperbaiki dan memulihara sel-sel tubuh sehingga ke peringkat DNA. Ia juga merangsang tubuh untuk menghasilkan sel-sel baru yang lebih sihat dan lebih panjang jangka hayatnya
  • Vivix membantu ibu berpantang rasa lebih cergas dan bertenaga, mengatasi masalah sembelit dan menjadikan kulit lebih cantik (tidak kusam dan pucat)
  • Vivix membantu memanaskan badan ibu dan mempercepatkan proses penyembuhan urat yang terjejas akibat proses semasa kehamilan dan semasa bersalin

Baca Juga >> 8 Petua Berpantang Bagi Ibu Bersalin Secara Pembedahan

Sebagai langkah tambahan, ibu berpantang juga perlu menjaga kebersihan luka jahitan, mengawal pergerakan diri dan mengamalkan pengambilan makanan seimbang.

Pastikan badan cukup vitamin terutamanya sumber  Vitamin C kerana ia juga amat membantu mempercepatkan proses penyembuhan

Ibu juga digalakkan untuk mengambil suplemen Multivitamin dan makan banyak sayur serta buah-buahan kerana kelebihan kandungan seratnya boleh membantu mengurangkan masalah sembelit.

Selain dari itu, patuhi nasihat doktor tentang penjagaan kawasan luka bersalin atau pembedahan dan patuhi jadual pemeriksaan oleh pegawai kesihatan.

Jom dapatan Vivix SEKARANG! Dapatkan juga info lanjut dan konsultasi eksklusif daripada kami khas untuk anda.

“Beri Peluang Kedua, Atasi Masalah Kesihatan Anda! Anda Berhak Dapatkan Yang Terbaik”

Order

Perlukan Bantuan?

Jika anda mempunyai masalah untuk membuat ORDER Vivix secara online, boleh hubungi saya untuk bantuan lanjut.

 

Hubungi Segera:

Norhanita Mohd Yusof
Shaklee Certified Product Trainer

SMS / Call / Whatsapp:
019 – 477 1733

Email:
norhanita@yourfabulousmama.net

Shaklee ID:
866451

daftar ahli shaklee

Anda Perlu Baca : Manfaat Ahli & Cara Daftar Ahli

Facebook Comments:
Luka Jahitan Bersalin Terbuka Sampai Tak Boleh Jalan Mahupun Duduk

4 thoughts on “Luka Jahitan Bersalin Terbuka Sampai Tak Boleh Jalan Mahupun Duduk

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.