Ramai rupanya yang ada masalah gatal gatal pada kulit tangan dan juga sakit tangan akibat alergi dan ekzema ni ye. Baru saya tahu. Salah seorangnya saya lah tu. So, saya sangat memahami perasaan anda yang juga senasib dengan kami ni.

Tapi saya tak seteruk orang lain yang sampai kena cucuk ber dos-dos kerana tidak tahan sakit dan gatal. Ada yang bercerita, dia rasa tak tahan sampai kena ambil injection. kena cucuk 2 dos ubat. Sampai dia pengsan. Tapi tak sembuh juga. Penyakit tu berulang-ulang. Scary kan? Ada tu sampai cop jari pun takde. Kesian. Jika anda ada masalah ini, jom teruskan bacaan anda.

Ekzema adalah sejenis radang kulit. Semua peringkat umur boleh kena ekzema ni tetapi 85% yang kena ekzema adalah kanak-kanak yang berumur di bawah 5 tahun.

Punca Ekzema

Punca sebenar ekzema ni masih belum dapat dikenalpasti. Namun terdapat beberapa faktor yang mungkin terlibat :

  • Kecacatan kulit yang merosakkan fungsinya
  • Fungsi sistem imun yang tidak normal
  • Kecacatan gen yang menyebabkan keabnormalan dalam protein tertentu yang penting dalam mengekalkan kulit yang normal.
  • Bahan-bahan yang bersentuhan dengan kulit, seperti sabun, kosmetik, pakaian, bahan pencuci, barangan kemas, atau peluh.
  • Alergen (bahan-bahan yang menyebabkan reaksi alergi).
  • Perubahan dalam suhu atau kelembapan.
  • Tekanan psikologi.
  • Bagi pengidap alergi/alahan, sel dalam tubuh akan mengeluarkan sejenis bahan kimia yang dipanggil histamin. Histamin ini akan menyebabkan ruam, bersin, gatal gatal dan pengakit alergi yang lain

 

Apa Yang Anda Perlu Buat Untuk Kawal Ekzema

Kita cuba untuk membantu mengatasi ekzema supaya ia dapat mencegah kegatalan, keradangan, dan menghalang simptom menjadi lebih teruk. Apa yang anda boleh buat adalah :

  • Memastikan kulit terhidrasi melalui pemakaian krim dan minum air yang mencukupi
  • Elakkan mandi terlalu kerap atau lama
  • Elakkan menyentuh bahan –bahan iritasi seperti sabun, minyak wangi, bahan pencuci, barang kemas, perengsa alam sekitar.
  • Pakai pakaian kapas yang longgar.
  • Gunakan kain sejuk untuk mengurangkan kegatalan.
  • Elakkan makanan yang menyebabkan alahan.
  • Kurangkan tekanan dengan senaman, meditasi, atau teknik pengurusan stress yang lain.
  • Pakai sarung tangan pelindung bagi aktiviti-aktiviti yang menggunakan air.
  • Elakkan aktiviti-aktiviti yang membuat anda panas dan berpeluh serta perubahan yang mendadak dalam suhu dan kelembapan
  • Kekalkan suhu sejuk di ruangan tidur untuk mengelakkan diri anda berpeluh.
  • Mengambil rawatan “anti-histamin”. Ambil vitamin C adalah lebih baik daripada mengambil dadah anti-histamin
Baca Juga :  Tips Minum Air Banyak Di Bulan Puasa Agar Kekal Cergas

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda mengatasi dan mengurangkan masalah gatal gatal pada kulit dan tidak lagi merana kerana sakit yang di alami.

Cadangan Suplemen Untuk Kulit Alergi dan Ekzema

Suplemen yang berkaitan untuk masalah gatal gatal pada kulit akibat alergi dan ekzema :

  • Vitamin C – bertindak sebagai anti histamin, menstabilkan pengeluaran histamin, tingkatkan imun sistem badan dan mempercepatkan proses pemulihan tisu badan
  • B Complex – anti stress, membantu pengeluaran antibodi badan, untuk pembinaan protein dalam tubuh, membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati dan memelihara sistem saraf
  • Alfalfa Complex – kaya dengan sumber klorofil untuk mengurangkan keradangan sakit akibat alergi dan ekzema.
  • Gla Complex -merawat kulit yang rosak, memudarkan parut, mempercepatkan proses baik pulih kulit, meningkatkan sistem imunisasi untuk melawan ekzema/alergi, mengekalkan kelembapan kulit
  • ESP – membantu penghasilan sel baru yang lebih sihat (alergi/ekzema menyebabkan sel kulit rosak)
  • Omegaguard – mengekalkan kelembapan kulit, mencegah keradangan kulit dan meningkatkan imunisasi tubuh, mengurangkan kegatalan

Testimoni Pengguna

Testimoni #1

Salam semua..nak share testimoni sendiri..dekat 5 bulan merana sakit tangan dan gatal2..sampai luka dan merekah.semua klinik pergi..swasta dan kerajaan..tetap x elok.masa pergi klinik nak ambil ubat hilangkan gatal..nurse beri injection smpai saya pengsan..huhu.masa tu masih menyusukan anak dgn susu badan..seksa sangat rasa..baru2 nie try esp + vita c +alfalfa..alhamdulillah..korg boleh tgk result dia sendiri..saya betul2 gembira dengan perubahan sekarang..

Testimoni#2

Alhamdulillah. Saya pun dulu ada masalah mcm ni. Makan ESP + Vitamin C+ Alfalfa konsisten ok dah sampai sekrg ni… Tangan saya alergik sabun. Gatal-gatal dekat tangan sampai berair dan terbelah akibat selalu menggaru…last-last amalkan 3 tu. Alhamdulillah, lepas seminggu, tangan makin elok. Yang terbelah tu dah tertutup balik..tapi sayang. Saya tak ambil gambar sebelum dan selepas.

Testimoni #3

Saya ada allergic to dish washes.mengada-ngada,kan.tukar lain je kena..then,i consume ESP + alfalfa + Vitamin C. Almost 3 months dah tak gatal2. Baru ada rupa tangan perempuan.hahahaaa

Testimoni #4

Saya pun macam ni dulu. Makan pakai sudu je. Kalau pegi kenduri, makan pakai tangan. Ya Allah pedih nye. Rasa panas mcm terbakar kat dalam. Kalau kena air kerang, gatal bukan main. Sampai cop jari pun hilang. Dah la yang teruk kena tangan kanan. Memang menangis kalau makan nasi pakai tangan. Tapi, lepas konsisten minum ESP dan vitamin2 shaklee yang lain, alhamdulillah. Okey sangat2..slumber je makan kerang cicah sambal belacan pakai tangan. Saya tak pantang pun makan. Asalkan konsisten makan shaklee, inshaAllah kulit tangan okey je.. Cop jari pun dah ada balik… (^_^)

Baca Juga :  7 Cara Mengatasi Mata kering Untuk Kembalikan Kesihatan Deria Mata

Alergi dan ekzema ni penyakit yang susah nak sembuh. Ia akan tetap datang semula. Tetapi, mengikut pengalaman saya dan rakan-rakan yang lain, setelah kami konsisten dengan Shaklee, memang gatal gatal akan jadi juga sekali sekala (tidak sekerap dulu) dan apabila kena, tidak seteruk dulu. sekurang-kurangnya terkawal. InsyaAllah.

Jika anda mengalami masalah ekzema dan alahan, hubungi saya segera supaya saya dapat bantu anda. Menggaru kerana gatal gatal dan kemudian meninggalkan luka dan rasa pedih pada kulit memang tidak seronok. Juga buat kita rasa tidak selesa dan malu apabila orang tengok. Konsultasi berterusan. InsyaAllah

– HUBUNGI –

Norhanita Mohd Yusof

Klik Direct Link Whatsapp:

019 – 477 1733

Shaklee ID
866451

Facebook Comments:
Tiada Lagi Merana Sakit Dan Gatal Akibat Ekzema Di Tangan
Tagged on:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.